when pandora opened the jar, evil flooded into the world, the only thing left inside was hope

tillbaka in i skolbänken. nejdå, men en historialektion i grekisk mytologi väntade nästa dag;


med destination knossos förstås! jag tyckte det skulle bli hemskt intressant då jag gillar mytologi. 
stannade till i en liten by för en kissepaus och för att gå på ett museum. det var en trevlig rysk/dansk kille som började prata med mig och vi kom rätt bra överens. 

i museumet fick vi se lite ben, lite verktyg och så vidare. tyvärr var fotografering förbjuden.

men några bilder lyckades jag ta ändå. dem dyrkade dessutom tjuren och använde tjurhorn till allt.

tillbaka på bussen och mot knossos. 40 grader värme ungefär och svetten bara rann. 

vår guide tog oss till skuggan, berättade lite om vad vi skulle se framför oss och sedan lät oss bestämma hur länge vi orkar stå i solen för att titta på saker och ting. 

gamla pelare stod kvar med färg på och allt. med hjälp av lite restaurering och så dock. 

här var drottningens sovrum. mycket fina mönster och målningar måste jag erkänna. 
mycket vackra krukor stod i alla gångar och vissa var fullständigt enorma. sedan spenderade jag resten av tiden till att prata halvkass engelska med rysken/dansken. 
på väg tillbaka stannade för ytterligae en kissepaus men även en fruktstund också! i den värmen kändes det minst sagt uppiggande och fräscht med lite frukt. nom nom nom. en bra dag som tömde mig rätt mycket på energi. but it was worth it. somnade direkt igen för att ta tag i en ny morgondag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0